Čím nahradit škodlivý bílý cukr

Čím nahradit škodlivý bílý cukr?

4
(1)

Cukr je pro mnoho lidí drogou, bez které si nedovedou představit žít. Lidé si oslazují čaje a kávy, ke kterým si běžně dopřávají sladké dezerty nebo volí sladké neřesti k snídaním v podobě koblih a koláčů.

Jenže je také známo, že nadměrná konzumace rafinovaného, tedy bílého cukru hraje významnou roli při vzniku zánětu v těle či dokonce mnoha druhů rakoviny.

Dieta a zdravý životní styl nezahrnuje běžný bílý cukr, proto je nutné cukr zcela vyřadit a to může být často velmi náročné. V dnešním článku se proto podíváme na varianty, jak sladké ve stravě zdravě nahradit a zvládnout život bez cukru.

Sladce a zdravě

Sladkou chuť docílíme i zdravými variantami. Běžný bílý cukr mimo obsah rychlých sacharidů neobsahuje žádné živiny, vitamíny a minerály, proto je daleko vhodnější variantou používat k oslazení ovoce, med, stévii, javorové sirupy, které už obsah živin mají, ovoce navíc i mnoho důležitých vitamínů a minerálů. Použít můžete také proteinový prášek, který dezerty nejen osladí, ale také dezertům dodá kvalitní bílkoviny.
Další možnou variantou jsou umělá sladidla, která neobsahují téměř žádné kalorie, ale dezerty získají sladkou chuť jako při přidání běžného cukru. Nyní se blíže podíváme na každou z uvedených kategorií.

Ovoce

Prvním tipem, jak osladit své pokrmy, je přidání ovoce. Ovoce mimo sladkou chuť má také spoustu důležitých vitamínů a minerálů, které jsou pro organismus v přírodní formě nejlépe stravitelné a vstřebatelné. Ovoce můžete vybírat v různé škále sladké chuti (a tím i v různé škále obsahu sacharidů).
Mezi nejsladší ovoce patří banán, ananas, jablko, hruška nebo mango, obsahují však také vyšší množství kalorií. Naopak například lesní plody tolik dezerty neosladí, ale obsahují také minimum kalorií. Při výběru vždy zohledňujte také obsah sacharidů a kalorií v rámci své diety.

Přírodní sladidla

Mezi nejpoužívanější přírodní sladidla patří med, jedná se o skvělou náhradu bílého cukru. Oproti bílému rafinovanému cukru má med mnoho prospěšných látek. Obsahuje glukózu, vitaminy, enzymy, draslík a baktericidní látky. Svým složením bude pro lidské tělo mnohonásobně šetrnější než bílý cukr. Je třeba ale upozornit, že ovlivňuje glykémii v krvi, proto bychom to s ním neměli přehánět.

Mezi další vhodné přírodní alternativy cukru patří stévie, agávový sirup, ale i datlový či javorový. Lze je použít do tvarohů, smoothie, ale i do jiných sladkých jídel.

Obilný slad

Jde o sladidlo tvořené především z přeměněných obilných zrn, obsahující velké množství polysacharidů vznikající pomocí fermentace s nulovým přídavkem cukru. Obsahuje velké množství minerálních látek, jako je železo, draslík, sodík, vápník, hořčík a fosfor. Oproti rafinovanému cukru nezatěžuje tělo a nezvyšuje krevní cukry v těle, což šetří slinivku břišní. 

Kokosový cukr

Kokosový cukr je ideální alternativou třtinového a bílého cukru. Výborně  se rozpouští v dezertech, ale i v smoothie či čaji. Velké plus má také díky obsaženému inulinu. Vlákniny, která umí zpomalit absorpci glukózy. 

Proteinový prášek

Proteinový prášek seženete hned v několika příchutích, proto je tolik oblíben zejména v přípravě dezertů, kterým dodá vždy jinou příchuť (například karamelovou, čokoládovou, kokosovou nebo vanilkovou). Při výběru vyhledávejte syrovátkové proteiny, které jsou pro organismus nejlépe vstřebatelné a obsahují nejlepší spektrum aminokyselin. Protein nejen Vaše dezerty osladí, ale dodá jim také velkou dávku kvalitních bílkovin (cca okolo 20 až 40 gramů).

Umělá sladidla

Poslední kategorií jsou umělá sladidla, která jsou často mylně brána jako zdraví škodlivá. Umělá sladidla jsou více jak 400x sladší než běžný cukr, proto k oslazení dezertu stačí zanedbatelné množství, které organismu nijak neublíží. Umělá sladidla můžete zakoupit v podobě bezkalorických sirupů nebo takzvaných „flavdrops“. Vybírat můžete hned z několika příchutí, proto si každý přijde na své.

Závislost na cukru je prokazatelná a odbourat tuhle závislost může být oříšek, ale když vydržíte více jak 21 dní bez běžného cukru, uvidíte, že se svého zlozvyku zbavíte a cukr Vám chybět přestane.

Obecně lze ale říci, že s žádným cukrem by se to přehánět nemělo. A pokud již své jídlo nebo nápoje osladit potřebujete, vyberte takové sladidlo, které nemá prázdné výživové hodnoty, ale obsahuje minerální látky a vitamíny. Pokud rádi pečete sušenky, vyzkoušejte je osladit například zralým banánem. 

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

Jak snížit hladinu cukru v krvi
Potraviny, které zbaví vysokého cholesterolu

Jak se vám líbil tento článek?

Čím víc smajlíků, tím lepší

Průměrné hodnocení: 4 / 5. Počet hlasujících: 1

Zatím nehodnoceno, buďte první.