Jak na zdravé srdce. Udržujte jej v dobré formě

0
(0)

Polovina lidí v Česku umírá na kardiovaskulární onemocnění a infarkt myokardu je nejčastější příčinou úmrtí celosvětově. Dbát na zdraví našeho srdce je proto zcela zásadní, a to i v mladším věku. V řadě případů lze totiž vážnějším srdečním obtížím předcházet. Jak na zdravé srdce? Jak ho podpořit v bezproblémovém fungování?

Jezte potraviny vhodné pro srdce

Pro zdraví vašeho srdce je ideální strava bohatá na zeleninu, ovoce, celozrnné výrobky a vlákninu. Skvělé jsou pak zejména ryby, které je ideální zařazovat do jídelníčku pravidelně několikrát týdně. 

Naopak nevhodné jsou potraviny s vysokým obsahem cholesterolu, nasycené tuky, sůl a potraviny s rostlinnými oleji – ty se snažte spíše omezit. Pokud si nechcete s jídelníčkem dělat příliš starostí, držte se pravidla rozdělení talíře na čtvrtiny. Čtvrtinu porce by měly tvořit bílkoviny ideálně z luštěnin, čtvrtinu ryba nebo netučné maso a dvě čtvrtiny zelenina.

Vyberte si příjemné pohybové aktivity

Srdce je sval, a proto není velkým překvapením, že pro svou správnou činnost potřebuje i fyzickou aktivitu. Ta by ale měla odpovídat vašemu věku, kondici i zdravotnímu stavu. Začínejte tedy klidně pomalu, procházkami či plaváním. 

Vyberte si aktivitu, která vás bude bavit, a vydržíte u ní dlouhodobě. Nepřepínejte se a rozhodně se nesnažte o nárazové zázračné fyzické výkony. Pro činnost srdce je lepší pravidelná menší aktivita, než nárazová extrémní zátěž. 

Zdravý životní styl je důležitější, než si myslíte

Občas se může stát, že si hlídáte stravu a pravidelně se hýbete, přesto vaše kondice zdaleka není optimální. Pak je čas podívat se na to, jak žijete. Pokud jsou vaše dny naplněné stresem a shonem, jste neustále v křeči, a do toho například kouříte nebo se uklidňujete alkoholem, vaše snaha ohledně stravy a pohybu logicky přichází vniveč. 

Některé průzkumy dokonce ukazují, že eliminace stresu, dostatek odpočinku a duševní pohoda jsou ještě důležitější, než složení stravy, kterou svému tělu dopřáváte. Začněte tedy myslet na sebe, zkuste omezit stres a najděte si nové koníčky nebo aktivity, které vás budou dělat šťastnými. 

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

Čím nahradit škodlivý bílý cukr

Potraviny, které zbaví vysokého cholesterolu

Jak se vám líbil tento článek?

Čím víc smajlíků, tím lepší

Průměrné hodnocení: 0 / 5. Počet hlasujících: 0

Zatím nehodnoceno, buďte první.